‘Het stoffige imago wat aan verzekeraars hangt, is écht niet onze realiteit’
27 augustus 2024 | 00:00
Ook al werkt ze zelf nog maar een jaar bij Athora Netherlands, nu al is communicatieadviseur Inez Kruijswijk bezig met nadenken over pensioen. Niet dat van haarzelf, maar dat van vele collega’s. Want vergrijzing zorgt ervoor dat veel medewerkers de komende jaren gaan uitstromen. En niet alleen bij Athora Netherlands, maar bij heel veel organisaties. Dus is het zaak om als organisatie klaar te zijn om nieuwe talenten binnen te halen. Samen met collega’s van HR en Communicatie houdt Inez zich bezig met Employer Branding. “De uitdaging is om goede mensen aan boord te krijgen en ze vervolgens aan ons binden.”
Voor het werven van collega’s heeft Athora Netherlands behoorlijk wat ijzers in het vuur, weet Inez. “We hebben een prachtig hoofdkantoor in Amsterdam en een heel fijn kantoor in Alkmaar. Wat ik persoonlijk heel fijn vind is dat we een niet al te grote organisatie zijn, waardoor je als medewerker echt iets kunt betekenen. Tegelijkertijd heb je het gevoel dat het werk dat we doen iets bijdraagt aan de maatschappij. Want pensioen is voor iedere Nederlander een heel belangrijk thema.”
Goed geregeld
Een ander belangrijk aspect is het hybride werken, dat bij Athora PASS is genoemd, en waar veel organisaties mee worstelen. Hoe houd je de medewerkers die werken op verschillende locaties, op wisselende tijden, op kantoor en vanuit huis, met elkaar verbonden? En hoe werk je goed en effectief samen? “Dat is hier echt heel goed geregeld. We hebben daarvoor in april dit jaar de Leesman+ Award ontvangen. In dat onderzoek wordt het werken op kantoren wereldwijd met elkaar vergeleken en daaruit sprong Athora Netherlands er vooral uit omdat we onze kantoren zo goed hebben ingericht, heel groen, met mooi meubilair, met goede faciliteiten en IT-voorzieningen. Het klinkt gek, maar bij veel organisaties blijkt dat individuele medewerkers hun thuiswerkomgeving beter vinden dan het kantoor van de werkgever. Bij ons zijn beide omgevingen juist heel goed gewaardeerd. Ons kantoor heeft dus echt iets te bieden.”
Verkeerd beeld
Toch bestaat er in de buitenwereld vaak een heel ander beeld van verzekeraars. Dat van een saai en stoffige werkomgeving. Voor veel mensen die komen solliciteren is het vaak ook een verrassing wat ze bij Athora aantreffen. “Dat gold ook een beetje voor mezelf. Voordat ik hier binnenliep had ik een toch een ander beeld.“ En dat is waar het Employer Branding-project om de hoek komt kijken, om onder meer het werkelijke beeld van de organisatie naar buiten toe uit te dragen. “We hebben allereerst onderzoek gedaan naar hoe medewerkers onze organisatie beleven. Daarbij blijkt dat men enthousiast is over de prettige werksfeer, de goede samenwerking en de balans tussen werk en privé. Het hybride werken is daarbij echt een onderscheidende factor.”
“Hybride werken is echt een onderscheidende factor”
Elk nadeel heeft z’n voordeel
Momenteel wordt gewerkt aan een strategie om meer en gerichter de arbeidsmarkt op te gaan. Want hoewel de merken Zwitserleven en Reaal grote bekendheid genieten, is Athora Netherlands nog relatief onbekend. “Onze relatieve onbekendheid in de arbeidsmarkt heeft gelukkig ook een voordeel: namelijk dat we volgens onze regels een mooi werkgeversmerk kunnen opbouwen.”
De werkzoekende van de toekomst krijgt straks een veel beter inkijkje in de organisatie. “Het gaat ons in eerste instantie nog niet zozeer om het werven van meer mensen, want op dit moment krijgen we de vacatures nog goed gevuld. Maar als we straks vanwege de uitstroom van collega’s die met pensioen gaan, wel tekorten gaan merken, dan moeten we klaar zijn om de slag om de talenten te winnen. We willen de buitenwereld daarom kennis laten maken met onze organisatie én tonen hoe het er binnen onze kantoren aan toe gaat. Daarmee laten we zien dat het stijve en stoffige imago wat aan verzekeraars hangt, écht niet onze realiteit is.”