Athora Netherlands sluit definitieve schikkingsovereenkomst met belangenorganisaties over beleggingsverzekeringen
22 maart 2024 | 08:00
Athora Netherlands N.V. (Athora Netherlands) maakt vandaag bekend dat zij een definitieve overeenkomst heeft gesloten met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Vereniging Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en Consumentenbond voor klanten met een beleggingsverzekering bij SRLEV N.V. (Reaal) en haar rechtsvoorgangers. Athora Netherlands reserveert hiervoor een bedrag van EUR 70 miljoen. Daarbovenop wordt EUR 25 miljoen beschikbaar gemaakt voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet aangesloten zijn bij een belangenorganisatie en niet eerder compensatie hebben ontvangen.
De overeenkomst heeft betrekking op alle beleggingsverzekeringen van klanten die zijn aangesloten bij één van de belangenorganisaties. Alle bestaande juridische procedures worden stopgezet en er zullen geen nieuwe procedures mogen worden gestart door de belangenorganisaties. De overeenkomst wordt definitief als 90% van de aangesloten klanten akkoord gaat met het voorstel. Athora Netherlands verwacht dat de afwikkeling nog zeker tot eind 2024 zal duren. De schikkingsovereenkomst volgt op diverse maatregelen uit het verleden waarbij Athora Netherlands een bedrag van circa EUR 400 miljoen heeft uitgetrokken voor compensaties.
Duidelijkheid en afsluiting
Jan de Pooter, CEO Athora Netherlands: “We zijn tevreden dat we de definitieve schikkingsovereenkomst met de belangenorganisaties kunnen aankondigen. Door dit akkoord creëren we duidelijkheid voor de klanten en kunnen we een langjarige issue in de sector eindelijk afsluiten.”
Financiële impact
Athora Netherlands zal een voorziening van EUR 95 miljoen nemen in het boekjaar 2023 voor de kosten van de schikkingsovereenkomst en de voorziening voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet aangesloten zijn bij een belangenorganisatie. De getroffen voorziening zal de Solvency II ratio eind 2023 met circa 6% verlagen.
Informatie voor klanten
Op het moment dat alle details die nodig zijn voor de uitvoering van de schikkingsovereenkomst zijn afgerond, zullen de aangesloten klanten een individueel voorstel ontvangen van de belangenorganisatie waarbij zij zijn aangesloten. Schrijnende gevallen en klanten die niet zijn aangesloten bij een belangenorganisatie en niet eerder compensatie hebben ontvangen kunnen zich aanmelden via de Reaal-website.